Skip to content

Jeg ved det godt…

april 25, 2014

Jeg har forsømt bloggen i alt for lang tid og den eneste at skyde skylden på er mig. Jeg håber at kunne råde bod på det – endnu en gang.

For en måneds tid siden var jeg til Aprilfestival – den årlige børneteaterfestival, hvor jeg ser en masse teater som danner baggrund for mine indkøb det kommende år. Det er lidt svingende hvor mange vi er afsted, men i år var vi kun tre – mig og de to skøre damer fra Børnekulturhuset Sokkelundlille. Her ses vi ved Kødbaren på restauranten Spisegalleriet i Vejle, hvor vi holdt pitstop.

Billede

Vi var så heldige at få lov til at leje et helt hus tæt på byen – og med cykler var det en leg at være festivalgæst. Da vi ankom ventede vores værter med dette lækre nybagte brød, hjemmelavet marmelade, smør og mælk til kaffen. Fantastisk!

Billede

Som optakt til weekenden, hvor jeg når at se 15-25 forestillinger er der to formidlerdage, som i år handlede om skolereformen, og hvordan vi som kulturinstitutioner og formidlere kan spille ind i den. Som en del af dagene blev vi præsenteret for projektet “med andre øjne”, hvor elerve får mulighed for at se sig selv og verden med andre øjne ved at blive sminket som en anden, som de har en fordom om.

Billede

Jeg blev sminket som “blondine”, da jeg ikke kunne blive sminket om til en mand, og desværre lignede jeg mere en asiat, der bare havde fået affarvet håret, og da jeg samtidig ikke fik andet tøj på var det lidt svært at ligne min fordom (joggingtøj, nedringet trøje, tyggegummi, pink adidastaske). Jeg blev sat til at gå sammen med Søren, som blev sminket om til pakistaner, hvilket var en noget mere succesfuld forvandling, og sammen blev vi sendt ud i byen for at møde borgerne i Holstebro og finde ud af, om vi blev behandlet anderledes. Det gjorde vi ikke og generelt var det bare ret svært at få noget ud af oplevelsen fordi vi skulle gå som os selv og ikke måtte spille en rolle.

Jeg håber at de børn og unge der har været med i projektet har fået en anden oplevelse end jeg, for jeg blev ikke konfronteret med mine fordomme, men fandt ud af, at butiksfolk i Holstebro er utroligt venlige, imødekommende og servicemindede og f.eks. ikke ser mærkeligt på en selvom de kan se man har paryk og gerne vil klippes. Dejligt.

Billede

Her ses vi fire forsøgspersoner som blev sendt ud i gaden.

Resten af weekenden blev brugt på at se masser af teater, snakke med kollegaer fra hele landet og slås med at blive forvekslet som udenlandsk delegeret, så her behøvede jeg ikke en gang at klæde mig ud for at få en anden identitet ;-(

From → Uncategorized

Skriv en kommentar

Hvad synes du? Skriv en kommentar - det gør mig så glad!

